با ما همراه باشید
نقد فیلم میدسامر نقد فیلم میدسامر

سینمای جهان

نقد فیلم میدسامر از نگاه منتقد ورایتی

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: اندرو بارکر، منتقد ورایتی در نقد فیلم میدسامر می‌گوید: این فیلم به اندازه‌ی موروثی تاثیرگذار نیست اما نشان‌دهنده‌ی جاه‌طلبی‌های کارگردانش است

آری آستر در ادامه‌ی نخستین فیلم تحسین‌شده‌اش «موروثی» تمام اعتبار هالیوودی‌اش را برای «میدسامر» خرج کرده. اثری که در آن گروهی از دانشجویان آمریکایی برای فستیوال خورشید نیمه‌شب به سوئد می‌روند

در کنار نقد فیلم میدسامر ببینید:

تریلر فیلم میدسامر به کارگردانی آری استر

میدسامر هر چند به اندازه‌ی فیلم قبلی تأثیرگذار، احساسی و یا حتا ترسناک‌تر نیست با این همه نسبت به آثاری که از آن‌ها الهام گرفته (به طور مشخص فهرست قتل، ویکرمن و مادر!) به شکل دوست‌داشتنی عجیب و کنجکاوبرانگیز است که جاه‌طلبی‌های کارگردانش از اجرای صحیح آن جلو می‌زند.

در داستان، دنی (با بازی بی‌همتای فلورنس پیو) پس از یک رخداد خانوادگی غم‌انگیز به همراه دوستانش به منطقه‌ای زیبا در شمال سوئد می‌رود؛ جایی پر از گل‌های زیبا، کلبه‌های فراوان و مردمانی خندان که آهنگ محلی می‌خوانند و فلوت می‌نوازند. آستر در کنار فیلم‌بردارش پاول پوگورزلسکی به شکل بسیار خوبی توانسته در صحنه‌های اولیه، ترس و ناآرامی جاری پشت پرده‌ی این آرمان‌شهر همیشه درخشان را به نمایش بگذارد. اما پس از رسیدن به نقطه‌ی تغییر ماجرا، آستر رویکردی قابل پیش‌بینی پی می‌گیرد. جز دنی، سایر شخصیت‌ها پرداخت کافی ندارند و «میدسامر» از فقدان روابط درهم‌تنیده‌ی خانواده‌ی «موروثی» رنج می‌برد.

اما بدتر از این، فیلم غلظت دو جریان اصلی داستانی فیلم را با داستان‌های فرعی بی‌سرانجامی رقیق می‌کند. البته می‌توان به لطف موسیقی فوق‌العاده‌ی بابی کرلیک و آهنگ‌های بدیع و پرتنش‌اش از این لحظات خسته‌کننده گذر کرد. موسیقی‌ای که بسیاری از اثرگذاری احساسی غایب در فیلم‌نامه را برعهده می‌گیرد و لحظات عجیب و غریب را درگیرکننده‌تر می‌کند. برای همین جای تعجبی ندارد که وقتی به انتهای وحشیانه و رؤیاگونه‌ی فیلم می‌رسیم، اجرای پیو و موسیقی کوبنده‌ی کرلیک در مرکز توجه قرار می‌گیرند. غم، خشم و فقدان عشقی را که دنی مخفی نگه داشته، آزاد می‌شوند و متوجه می‌شویم در صورت فرصت دادن، مضامین فیلم می‌توانند بسیار تکان‌دهنده باشند. حیف که رسیدن‌شان به مرکز داستان بیش از حد طول می‌کشد.

 

ترجمه از محمد تقوی

سینمای جهان

نقد فیلم روزی زیبا در محله از نگاه بنجامین لی | تزریق حال و هوای جذاب در روایتی سرراست

نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood

تورنتو ۲۰۱۹: نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood ، ساخته‌ی ماریل هلر، از نگاه بنجامین لی، منتقد گاردین با ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس

روزی زیبا در محله: داستان خبرنگار بدبین و مجری مهربان

سال قبل در مستند «آیا همسایه‌ی من می‌شی؟» دنیای پر رمز و راز مجری دوست‌داشتنی کودکان، فرد راجرز برای مخاطبان به نمایش گذاشته و شد و توانستیم ببینیم روحیات و اخلاق او در برنامه‌ی تلویزیونی‌اش مشابه با زندگی واقعی‌اش است؛ مردی صادق، مهربان و پر از انرژی مثبت. در اثر کنونی ماریل هلر «روزی زیبا در محله» که نیمچه واقعی و بیوگرافی است نیز همین خصلت‌ها را به وضوح می‌بینیم هر چند که شخصیت اصلی واقعی فیلم، خبرنگاری بدبین با نام لیوید ووگل (متیو ریس) است که باید مصاحبه‌ای با آقای راجرز (با بازی تام هنکس) ترتیب دهد. پس از رفتن سر صحنه‌ی برنامه‌ی راجرز و ملاقات با او، سؤالی در ذهن او ایجاد می‌شود، آیا راجرز چیزی پنهان کرده یا بدبینی ووگل باعث شده هنوز متوجه این نباشد که شخصیت دوست‌داشتنی و از خود گذشتگی آقای راجرز واقعی و خالصانه است.

در کنار نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood از صفحه‌ی اختصاصی آرت‌تاکس برای جشنواره فیلم تورنتو ۲۰۱۹ دیدن کنید

با آمدن فصل اکران تعداد بی‌شماری درام‌های بیوگرافی، دیدن فیلمی که از فرمول سنتی این دسته آثار پیروی نمی‌کند بسیار دل‌پذیر است. در «روزی زیبا در محله»، فرد راجرز محور اصلی داستان نیست و فیلم تنها روی بازه‌ی زمانی کوتاهی از زندگی او تمرکز می‌کند و بخش اعظمی از زندگی‌اش را پنهان نگه می‌دارد. این فیلم بیش‌تر یک داستان پدر و پسری است که عنصری سورپرایزکننده وارد جریان داستان شده؛ مردی که به راحتی خود را در دل دیگران جا می‌ند به خصوص آن‌هایی که نیاز به کمک دارند.

تزریق حال و هوای جذاب در روایتی سرراست

اما همان‌طور که آقای راجرز به مخاطبانش احترام می‌گذاشت، میزان سانتیمانتالیسم فیلم هلر کم‌تر از انتظار است؛ رویکردی که بسیاری از کارگردانان ممکن بود پیش بگیرند. این‌جا باید کار هلر را تحسین کنیم. او توانسته با وجود ساختن فیلمی پرخرج‌تر از دو اثر پیشین‌اش، سبک و روایت خاصش را حفظ کند. او توانسته در روایتی کم و بیش سرراست، حال و هوای جذابی تزریق کند؛ کاری که بسیاری از کارگردانان باتجربه‌تر از انجامش ناتوانند.

در کنار نقد فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood ببینید:

تریلر فیلم روزی زیبا در محله با بازی تام هنکس از آثار حاضر در تورنتو ۲۰۱۹

انتخاب هنکس به عنوان آقای راجرز ممکن است به نظر بیش از حد ایده‌آل باشد (یکی از نمادهای پدرانه و محبوب آمریکا در نقش فردی دیگر با همین خصوصیات ظاهر شود) اما در عمل، هر کدام جذابیت‌های مجزایی دارند. در مقابل آرامش و سکون راجرز، اجرای هنکس زنده‌تر و پرجنب‌وجوش‌تر است. هنکس برای این نقش تغییری اساسی کرده و سبک آشنایش کم‌تر به چشم می‌آیدو در حالی که هنکس از تقلید صدای راجرز اجتناب می‌ورزد، آهنگ صدایش دقیقن همان چیزی است که باید باشد و می‌توان کنجکاوی افسونگر راجرز را نسبت به انسان‌های اطرافش در اجرای او دید.

البته فیلم عاری از مشکل نیست. سکانس رؤیاگونه‌ی بیش از حد طولانی و برخی خلأهای احساسی در پرده‌ی پایانی چندان جالب نیستند اما فیلم آکنده است از گرمایی صمیمی. بسیاری می‌گویند در این روزها به چنین فیلم‌هایی نیاز داریم. اما این جمله بی‌معنی‌ است؛ آنچه اهمیت دارد، درس‌هایی است که راجرز در مورد پذیرش و بخشندگی به ما یاد می‌دهد. درس‌هایی را که باید در هر زمانی به خاطر داشته باشیم.

 

بنجامین لی، منتقد گاردین

مترجم: محمد تقوی

ادامه مطلب

آنونس

جایزه‌های بازی تاج و تخت، چرنوبیل و خانم میزل شگفت‌انگیز در بخش فنی امی ۲۰۱۹

بخش فنی امی ۲۰۱۹

اختصاصی از آرت‌تاکس: چند روز پیش از جشن امی، برندگان بخش فنی اعلام شدند و در این ویدیو به جایزه‌های بازی تاج و تخت، چرنوبیل و خانم میزل شگفت‎انگیز خواهیم پرداخت.

سریال Game of Thrones / بازی تاج و تخت (۱۸ بازی و کسب ۱۰ جایزه)

  • بازی‌گردانی-بخش درام
  • بهترین طراحی لباس سریال فانتزی/تخیلی
  • بهترین چهره‌پردازی
  • بهترین طراحی بدل‌کاری
  • بهترین جلوه‌های ویژه
  • بهترین تدوین
  • بهترین صداگذاری
  • بهترین میکس صدا
  • بهترین آهنگ‌سازی
  • طراحی نام سریال

در کنار تماشای بخش فنی امی ۲۰۱۹ از صفحه‌ی اختصاصی بازی تاج و تخت در آرت‌تاکس دیدن کنید

سریال The Marvelous Mrs. Maisel / خانم میزل شگفت‌انگیز (۱۳ بازی و کسب ۶ جایزه)

  • جین لینچ برای «بهترین بازیگر زن مهمان – بخش کمدی»
  • لوک کربی برای «بهترین بازیگر مرد مهمان – بخش کمدی»
  • بهترین فیلم‌برداری
  • بهترین طراحی لباس سریال تاریخی
  • بهترین آرایش مو
  • بهترین تنظیم موسیقایی

در کنار تماشای بخش فنی امی ۲۰۱۹ ببینید:

پشت صحنه سریال چرنوبیل

سریال Chernobyl / چرنوبیل (۱۳ بازی و کسب ۷ جایزه)

  • بهترین فیلم‌برداری مینی‌سریال
  • بهترین آهنگ‌سازی مینی‌سریال
  • بهترین تدوین مینی‌سریال
  • بهترین طراحی تولید
  • بهترین صداگذاری مینی‌سریال
  • بهترین میکس صدا مینی‌سریال
  • بهترین جلوه‌های ویژه مینی‌سریال

ادامه مطلب

آنونس

تریلر فیلم The Lighthouse | رابرت پتینسون و ویلیام دفو در تورنتو با فانوس دریایی

تریلر فیلم The Lighthouse

تورنتو ۲۰۱۹: تریلر فیلم The Lighthouse را با بازی رابرت پتینسون و ویلیام دفو و به کارگردانی رابرت اگرز با زیرنویس فارسی اختصاصی و کیفیت دل‌خواه در آرت‌تاکس ببینید.

از فیلم «فانوس دریایی» بیش‌تر بدانید:

رابرت اگرز، کارگردان جوان و خلاقی که با فیلم «جادوگر» در ژانر وحشت نامی برای خودش دست و پا کرد، با فانوس دریایی به سینما بازمی‌گردد. این فیلم داستانی‌ست تاریک از دو نگهبان فانوس دریایی با بازی رابرت پتینسون و ویلیام دفو که باید با تنهایی بسازند و به هم‌دیگر عادت کنند.

این فیلم که در بخش دو هفته‌ی کارگردانان جشنواره‌ی فیلم کن اکران شد، مورد تحسینم بسیاری قرار گرفت و رابرت اگرز توانست جایزه‌ی فیبرشی بین‌المللی منتقدان فیلم را کسب کند.

در کنار تریلر فیلم The Lighthouse از صفحه‌ی اختصاصی تورنتو ۲۰۱۹ در آرت‌تاکس دیدن کنید

از جمله نکات جالب فیلم می‌توان به این اشاره کرد که فیلم سیاه و سفید است و به جای قطع ۱۶ به ۹ رایجی که در فیلم‌های امروزی می‌بینیم، از فرمت قدیمی ۴ به ۳ استفاده می‌کند.

فیلم که قرار است در جشنواره فستیوال فیلم تورنتو نیز پخش شود، ۱۸ام اکتبر سال جاری توسط کمپانی فیلم A24 در سینماهای آمریکا و سایر نقاط جهان اکران خواهد شد.

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها