با ما همراه باشید
کریستوفر نولان کریستوفر نولان

سینماآرت

۳۰ فیلم محبوب کریستوفر نولان | بخش اول

ترجمه اختصاصی از آرت‌تاکس: در مجموعه‌ای قرار است به مرور آثار مورد علاقه‌ی کریستوفر نولان بپردازیم از «۲۰۰۱: ادیسه‌ی فضایی» تا «برخورد نزدیک از نوع سوم»

کریستوفر نولان از زمان آغاز حرفه‌ی کاری خود در ۱۹۹۸ و با «تعقیب» فیلم جنایی هیجانی نئو-نوآر او و موفقیتش در دو سال بعد با فیلم «یادگاری» به یکی از موفق‌ترین کارگردانان مشغول به کار در هالیوود تبدیل شده است. ‌

‌‌تمامی فیلم‌های کریستوفر نولان الهام گرفته از فیلم‌هایی هستند که او از صمیم قلب دوست می‌دارد. چه اثری کلاسیک از ف. و. مورنائو در سال ۱۹۲۷ باشد که زیربنای «دانکرک» را بسازد یا آثار کلاسیک علمی تخیلی‌ای مانند «2001: ادیسه‌ی فضایی» که ستون فقرات «بین ستاره‌ای» را فراهم کند.

اکنون که نولان روی اثر بعدی خود «تِنِت» فیلم اکشن حماسی سال ۲۰۲۰ اش کار می‌کند، ایندی‌وایر نگاهی به برخی از فیلم‌هایی انداخته که به گفته‌ی این نویسنده و کارگردان دیدگاه او را نسبت به سینما تغییر دادند:
‌‌

هشت راز کارگردانی کریستوفر نولان

‌۱) ۲۰۰۱: ادیسه‌ی فضایی

‌این اثر علمی تخیلی استنلی کوبریک تاثیر عظیمی روی کودکی کریستوفر نولان گذاشت. این کارگردان در مصاحبه با «اینترتیمنت ویکلی» گفت که او این فیلم را وقتی پسر کوچکی بود در سینما تماشا کرد و مسحور آن شده است.
ا‌و گفت: «من حس کردم که تجربه‌ی خارق‌العاده‌ي رفتن به جهانی دیگر را به دست آوردم. شما یک لحظه هم به این جهان شک نمی‌کردید. این جهان کیفیتی بیش از حد معمول داشت.» دهه‌ها بعد، نولان در پخش نسخه‌ی بازسازی شده‌ی «۲۰۰۱» در سراسر جهان نقشی حیاتی ایفا کرد.

۲) دوازده مرد خشمگین

نولان در مصاحبه با کرایتریون گفت که فیلم‌های کمی هستند که مانند «۱۲ مرد خشمگین»، اثر کلاسیک دادگاهی سال ۱۹۵۷ سیدنی لومت، پویایی را در روابط میان مردان نشان دهند. ‌
‌‌‌هنری فوندا و لی جِی. کاب نقش اعضای هیئت منصفه‌ای کاملاً مردانه را بازی می‌کنند که باید تصمیم بگیرند که نوجوانی را به جرم قتل پدرش محکوم کنند یا خیر. ‌‌

۳) بیگانه

علاوه بر کوبریک، ریدلی اسکات نیز فیلم‌ساز دیگری بود که بر نولان جوان تاثیر بزرگی داشت. او در گفت‌وگویی با Media Company گفت: «ریدلی اسکات کارگردانی بود که همواره از بزرگ‌ترین طرفدارانش، مخصوصاً در کودکی، بوده‌ام. «بیگانه» و «بلیدرانر» شگفت‌زده‌ام کردند زیرا این جهان‌های شگفت‌انگیز را ساختند که کاملاً در آن غوطه‌ور می‌شدید.» ‌

۴) در جبهه‌ی غرب خبری نیست

نولان در مصاحبه‌ای با BFI گفته بود: ««در جبهه‌ی غرب خبری نیست» اولین بار و به بهترین شکل این مفهوم را منتقل کرد: جنگ انسان‌زدایی می‌کند. با تماشای دوباره‌ی این شاهکار، سخت است که بپذیرم که شدت و وحشتی بهتر از این در تاریخ ساخته شده باشد. این فیلم برای من توانایی مقاومت در برابر روش‌های یافتن معنی و منطق در سرنوشت فردی را نشان می‌دهد.»

در فیلم هیجانی روان‌شناختی محصول ۱۹۸۰ نیکولاس روگ، آرت گارفانکل و ترسا راسل در نقش یک استاد روان‌شناسی و زنی آمریکایی حضور دارند که وارد رابطه‌ای متلاطم می‌شوند. ‌
‌نولان در مصاحبه‌ای با Criterion گفت:«فیلم‌های نیکولاس روگ به نوآوری ساختارمندانه‌شان شهرت دارند اما این که بتوان آن‌ها را در فرمی دید که با آن برتری تصویری خود را نیز به نمایش می‌گذارند عالی است.»

۶) نبرد الجزیره

«نبرد الجزیره» منبع الهام اصلی دیگری برای نولان در ساخت «دانکرک» بود. نولان این درام تاریخی سال ۱۹۶۶ جیلو پونته‌کوروو را «روایتی بی‌زمان و تاثیرگذار از حقیقت دانست که هم‌دلی با شخصیت‌های خود را به غیرتئاتری‌ترین روش قابل تصور ایجاد می‌کند. ما تنها به این دلیل برای افراد این فیلم اهمیت قائلیم که احساس می‌کنیم در واقعیت آنان و مشکلاتی که با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند غوطه‌ور شده‌ایم.» ‌

۷) بلید رانر

‌‌اسکات پس از اکران «بیگانه» در ۱۹۷۹ فیلم علمی تخیلی ماندگار خود «بلیدرانر» را در ۱۹۸۲ منتشر کرد. این فیلم هیجانیِ پادآرمان‌شهری با حضور هریسون فورد تاثیری مستقیم بر نولان در هنگام ساخت صحنه‌های «بین ستاره‌ای» داشت.

۸) برخورد نزدیک از نوع سوم

نولان در گفت‌وگو با ایندی وایر گفت که «برخورد نزدیک از نوع سوم» اسپیلبرگ منبع الهام اصلی ساخت «بین ستاره‌ای» بود. این کارگردان افزود: «فیلم‌هایی مانند «برخورد نزدیک» بودند که این لحظه را که انسان‌ها بیگانگان را با نگاهی خانواده‌مآبانه و کاملاً انسانی و قابل درک دیدار می‌کنند بررسی کردند. من دوست داشتم که به مخاطبان امروز حسی از آن فرم سیر داستانی را بچشانم.»

۹) نخستین انسان

نولان با درام سال ۲۰۱۸ دیمین شزل درباره‌ي نیل آرمسترانگ به وجد آمد و گفت: «نخستین انسان بازآفرینی استادانه‌ی برنامه‌ا‌ی فضایی است که جزئیات فیزیکی شگفت‌آور و لایه‌های سینمایی مختلفی برای غرق شدن دارد و اطمینان دارد طبیعت رادیکال و تشدیدیافته ی شخصی داستان از دیدگاه دیمین شزل به مرور مخاطب را شوکه می کند.»

۱۰) برای تمام بشریت

‌«برای تمام بشریت» مستند فضایی سال ۱۹۸۹ ساخته‌‌ی اَل راینِرت به بررسی فیلم‌های اصلی برنامه‌ی آپولوی ناسا می‌پردازد. ‌‌
نولان در مصاحبه با کرایتریون گفت که این فیلم «مستندی خارق‌العاده درباره‌ی بزرگ‌ترین تلاش انسان است.» ‌نولان با «میان ستاره‌ای» به این بزرگ‌ترین تلاش انسان ادای دین کرد و تماشای «برای تمام بشریت» برای تمامی طرفداران آن فیلم لازم است.

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینماآرت

هویته ون هویتما از کار با کریسوفر نولان می‌گوید | Hoyte van Hoytema talks about Christopher Nolan

هویته ون هویتما کریسوفر نولان

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: صحبت‌های هویته ون هویتما در پادکست راجر و جیمز دیکینز درباره‌ی کار با کریسوفر نولان

هویته ون هویتما از کریسوفر نولان می‌گوید:
همه نولان را فن‌سالار می‌دانند اما او فیلم‌سازی شهودی‌ست

راجر و جیمز دیکینز در جدیدترین قسمت پادکست خود مهمان هویته ون هویتما، فیلم‌بردار فیلم‌های متاخر کریسوفر نولان، شدند.

گفت‌وگوهای آنان درباره‌ی تجربه‌ی ون هویتما از فیلم‌برداری با دوربین‌های آیمکس، خلق سکانس‌های بی‌وزنی فضایی و دیگر چیزها بود. دیکینز در جایی از این گفت‌وگو به ون هویتما گفت که صحنه‌ی تعقیب و گریز مزرعه‌ی ذرت در آغاز «بین ستاره‌ای» که ون هویتما با پهپاد برای این فیلم نولان فیلم‌برداری کرده یکی از زیباترین سکانس‌های فیلم چند سال اخیر است.

دیکینز از ون هویتما پرسید: «چقدر از این صحنه روی استوری‌برد طراحی شده بود؟» ون هویتما پاسخ داد: «بسیاری می‌گویند که کریس [نولان] دقتی بی‌نظیر در قصه‌گویی دارد ولی یکی از مهم‌ترین چیزهایی که هنگام کار با او فهمیدم و یکی از چیزهایی که او را بابتش ستایش می‌کنم این است که او فیلم‌سازی به شدت شهودی است. او کاملاً به چیزهایی که در اختیارش قرار می‌گیرد آگاهی کامل دارد. مثل آب و هوا. مردم همیشه می‌گویند که او همیشه بابت آب و هوا خوش‌شانسی می‌آورد اما هرگز این طور نیست. او فقط در هر آب و هوایی که قرار می‌گیرد و هست فیلم‌برداری می‌کند.»

ببینید: شش چیز که کریستوفر نولان همیشه در فیلم‌های خود استفاده می‌کند

Hoyte van Hoytema talks about Christopher Nolan

Roger and James Deakins welcomed Christopher Nolan’s cinematographer and “Dunkirk” Oscar nominee Hoyte van Hoytema onto their “Team Deakins” podcast.
“How much was storyboarded before you shot?” Deakins asked van Hoytema about “Interstellar.” “A lot of people say that about Chris that he has a precision to him in storytelling,” van Hoytema respond‌ed. “But one of the biggest things that I learned starting to work with him and one of the things I admire about him is that he is an extremely intuitive film maker.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

ایمی رابرتز از طراحی لباس سریال «تاج» در جهت پرورش کاراکترها‌ می‌گوید | Amy Roberts talked about costume design of The Crown

طراحی لباس سریال تاج

آرت‌تاکس – گروه سینمای جهان: ایمی رابرتز در مصاحبه با ایندی‌وایر از طراحی لباس سریال «تاج» و سختی‌های این پروژه گفت.

به رنگ دشمنی
ایمی رابرتز از طراحی لباس سریال «تاج» در جهت پرورش کاراکترها‌ می‌گوید

ایمی رابرتز، طراح لباس سریال «تاج»، در مصاحبه‌ای با ایندی‌وایر از سختی‌های کارش در این سریال گفته است. او گفت: «من باید با گوشت و خون «تاج» عجین می‌شدم. این پروژه هم از نظر خلاقیت و هم از نظر لجستیکی عظیم بود.»

این طراح لباس اعتقاد دارد که لباس‌ها بیش‌تر نمایانگر رابطه‌ی میان خواهر خوب (الیزابت) و خواهر بد (مارگارت) است که به آخرین قسمت به یاد ماندنی در فصل سوم منجر می‌شود. او نامزدی امی طراحی لباس را برای این قسمت از آن خود کرده. فصل سوم لباس‌ها رنگ بیش‌تری داشتند. یک دلیل این موضوع نشان دادن تغییر مد روز در دهه‌ی ۶۰ و دلیل دیگر نشان دادن تضاد شخصیت‌ها و موقعیت‌های الیزابت و مارگارت بود چون هر دو وارد بحران میان‌سالی شده بودند. رابرتس رنگ‌هایی ثابت و موقر را برای ملکه انتخاب کرد تا شخصیت ثابت‌قدم و پایدارش را نشان دهد در حالی که پرنسس مارگارت ناراحت به شکلی تجملاتی شیک بود.

ببینید: تیزر فصل چهار سریال «تاج»

Amy Roberts talked about costume design of “The Crown”

When costume designer Amy Roberts joined “The Crown” for Season 3’s shift to the ’60s and ’70s, alongside the arrival of Olivia Colman’s Queen Elizabeth and Helena Bonham Carter’s Princess Margaret — both Emmy-nominated along with Roberts — she had quite a steep learning curve: “I needed to get used to ‘The Crown’s’ DNA,” she said. “It’s such a vast project…logistically [with two costume units shooting simultaneously] and creatively.” But after studying Peter Morgan’s “grand opera” about the royal family and immersing herself in the historical research, Roberts eventually got the particular DNA.

Mainly, though, it’s about the relationship between the good sister (Elizabeth) and the bad sister (Margaret), which culminates in the memorable season finale (“Cri de Coeur”), for which Roberts is nominated. In terms of wardrobes, the big difference in Season 3 was a lot more color. That was partly a reflection of the changing fashions during the Swinging ’60s, but also because of the clash in personalities and circumstances for Elizabeth and Margaret, who both undergo mid-life crises. Roberts dressed the queen in pretty, clear colors to convey her steady, unwavering leadership, while making the unhappy princess more flamboyantly stylish.

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

سینماآرت

مهجورها: عملیات سحرگاهی (۱۹۷۵) | عرصه‌ی خون، گلوله و احساس

فیلم عملیات سحرگاهی

نوشته‌ی میلاد سعیدی برای فیلم «عملیات سحرگاهی» به کارگردانی لوئیس گیلبرت و با فیلم‌نامه‌ای از رونالد هاروود

مهجورها: فیلم عملیات سحرگاهی (۱۹۷۵)
عرصه‌ی خون، گلوله و احساس

در میان کارگردانان تاریخ سینما، هستند کسانی که آن‌چنان موردتوجه قرار نگرفته و تجربه‌ی زیست آنان صرفن معطوف است به پخش آثارشان در ساعات کم‌بیننده‌ی تلویزیون یا در شمایل انسانی‌ترش پخش تم خبری در انتهای اخبار هفته تحت‌عنوان فوت‌شان و یادبودی هر چند تصنعی از خدمات‌شان به جامعه‌ی هنری، اما قصه جایی دردناک‌تر می‌شود که این یادبود و یادنامه‌ها هم‌راه باشد با یادی از فیلم‌های کم‌مایه و درعین‌حال پرطمطراق فیلم‌ساز که شاید موجب جنبشی در بدن متوفی نیز شود.

از جمله‌ی این مهجوران لوئیس گیلبرت است که از بخت بدش به هنگام جست‌وجو نیز به دلیل شباهت اسمی با شیمیدان فقید آمریکایی گیلبرت لوئیس بیش از آن‌چه که طبیعت فراموشی دوران پسامدرن است از یادها می رود و خواننده او را کاشف پیوند هایکووالانسی درمی‌یابد تا فیلم‌سازی موفق با ساخت فیلم تجاری الفی. اما داستان به‌همین‌جا هم ختم نمی‌شود. سایه‌ی آثار کم‌فروغ گیلبرت، باعث این می‌شود که ما از شاهکارش «عملیات سحرگاهی» هم که شانه‌به‌شانه‌ی آثاری چون «پاریس می‌سوزد» و یا حتا جلوتر از آن است، باز غافل شویم؛ و شاید دل‌خوش به تنها نقطه‌ی شباهت با «پاریس می‌سوزد»: هر دو فیلم از فیلم‌نامه‌ی فرانسیس فورد کوپولا و رونالد هاروود (که او هم بدبختانه گرفتار سایه‌ی سنگین پیانیست است) بهره می‌برند. اما «عملیات سحرگاهی» بیش از این که تحت‌تأثیر فیلم‌نامه باشد، تحت‌تأثیر اجرایی فرانسوی از کارگردان انگلیسی‌اش است.

داستان فیلم حول محور ترور قصاب پراگ یعنی راینهارت هایدریش است. بعد از ماجرای لیدیس، مشخص نبود چه کسانی مسئول مرگ هایدریش بوده‌اند. در آن زمان، یک ضرب‌العجل مسأله‌ای عمومی برای ارتش و اهالی چکسلواکی شد. اگر تا ۱۸ ژوئن ۱۹۴۲، متهمان دستگیر نمی‌شدند، آلمان‌ها دست به خون‌ریزی بیش‌تری می‌زدند. آن‌ها باور داشتند این تهدید برای خیانت یک خبرچین بالقوه کافی است. بسیاری از شهروندان از انتقام‌جویی‌های بیش‌تر خسته و وحشت‌زده بودند و لذا مخفی‌کردن اطلاعات، بیش از این، بسیار سخت بود. متهمان در ابتدا پیش دو خانواده اهل پراگ مخفی شدند و سپس به کلیسای کارل بورومجسکی پناه بردند. آلمان‌ها نتوانستند جای عاملان حمله را پیدا کنند تا این‌که کارل کوردا از گروه خرابکار «فاصله‌ی ما» دستگیر شد و اسامی هم‌دست‌های محلی تیم را در ازای یک میلیون رایش مارک لو داد. کوردا به چندین خانه‌ی امن گروه جیندرا خیانت کرد. در ساعت پنج ۱۷ ژوئن، به خانه‌ی موراوک حمله شد. خانواده مجبور به ماندن در سالن شدند تا گشتاپو محل را بگردند. خانم ماری موراوک اجازه‌ی رفتن به دستشویی را کسب کرد. او در آن‌جا با یک کپسول سیانید خودکشی کرد. آقای الویس موراوک از مشارکت خانواده‌ی خود با متهمان بی‌خبر بود. او همراه با پسر ۱۷ساله‌ی خود، آتا، به پکک پالاک برای شکنجه برده شد. آتا را تحت‌تأثیر برندی قرار دادند و سر مادرش را در داخل یک تنگ ماهی به او نشان دادند و تهدید کردند درصورت عدم افشای اطلاعات، نفر بعدی پدرش خواهد بود. نهایتن اراده‌ی قوی آتا شکست و آن‌چه لازم بود به گشتاپو گفت. در ۲۴ اکتبر ۱۹۴۲، نازی‌ها در موتاسون، آتا موراوک، پدرش، نامزدش، مادر و برادر نامزدش را اعدام کردند.

روز بعد گروهان وافن کلیسا را محاصره کردند. علی‌رغم تلاش ۷۵۰ سرباز تحت فرماندهی کارل فیشر وان‌تروئنفرد، نتوانستند متهمان را زنده بگیرند. کوبیش، ادولف اوپالکا و جاروسلاف اسوارک در اتاقک دعا، بعد از نبردی ۴ساعته کشته شدند (گفته شد کوبیش از نبرد جان سالم به‌در برد اما کمی بعد دراثر جراحات وارده درگذشت). گابچیک، جوزف والکیک، جوزف بابلیک و جان رابی بعد از حملات مکرر گروهان با گاز اشک آور، خودکشی کردند. آلمان‌ها و پلیس نیز متحمل صدماتی شدند؛ ظاهرن ۱۴نفر کشته و ۲۱نفر زخمی شدند. افراد داخل کلیسا تنها هفت‌تیرهایی با کالیبر کوچک دراختیار داشتند، درحالی‌که مهاجمان مجهز به مسلسل، مسلسل دستی و نارنجک بودند. بعد از نبرد، کوردا، جنگ‌جویان کشته‌شده‌ی چک، از جمله کوبیش و گابچیک را تعیین هویت کرد.

فیلم بیش از هر حال‌وهوایی در تم نظریات یالوم و به‌خصوص مفهوم مرگ اگزیستانسیال حرکت می‌کند و از پلانی به پلان دیگر و به‌خصوص در قسمت فینال، ما را به یاد «اسب کهر را بنگر فرد» زینه‌مان و سامورایی ملویل بزرگ می‌اندازد. فیلم در همان شروع و شمایل نشانه‌شناسی، تحت‌تأثیر استوارت هال و جان فیسک است و بازی شیرین نمادها را از اکساسوار مارشال المانی آغاز و در ادامه و تا انتهای فیلم، ما را گرفتار این مفهوم می‌کند که این کدامین ارزش است که زیرزمین کلیسا را تبدیل به مسلخی برای مرگ‌آگاهان و برای نوسبیلانی چریک می‌کند… عقل را جایی نیست. این‌جا عرصه‌ی خون، گلوله و احساس است…

نوشته‌ی میلاد سعیدی

 

از مجموعه تحلیل‌گران عصر ارتباطات بیش‌تر ببینید:

آرت‌تاکس را در توئیتر، تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید

کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان

تک‌تاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران

ادامه مطلب

محبوب‌ترین‌ها