ابراهیم حاتمی کیا در چهارمین روز از سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به هنرجویان کارگاه «کارگردانی» توصیه کرد حتما در ساخت آثارشان از طراحی کانسپت استفاده کنند.
به گزارش ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کارگاه آموزشی «کارگردانی» ظهر یکشنبه دوم اردیبهشت با حضور ابراهیم حاتمی کیا نویسنده و کارگردان ایرانی در پردیس چارسو محل برگزاری سیوششمین جشنواره حهانی فیلم فجر برپا شد. سهیل دانش اشراقی طراح کانسپتهای فیلمهای اخیر حاتمیکیا نیز در این نشست حضور داشت.
ابراهیم حاتمی کیا در این جلسه با اشاره به استفاده از طراحی کانسپت در سه فیلم اخیرش گفت: «اگر فرض ما بر این باشد که فیلمنامه آماده است و با پروداکشن بزرگی روبه رو هستیم لازم است که حتمن قبل از شروع تولید به این فیلمنامه عینیت بخشیده شود و کارگردان تصوراتش را رو کاغذ بیاورد، البته میدانم که ما عادت داریم عینیت در حین فیلمبرداری ایجاد شود.»
ابراهیم حاتمی کیا در ادامه صحبتهای خودش در مورد نحوه عینیت بخشی در سینمای ایران عنوان کرد: «فکر میکنم یکی از ویژگیهای سینمای ایران شناور بودن فیلمسازها است. فیلمساز ایرانی به شکل شهودی و درونی با شرایطی که رخ میدهد تطبیق پیدا میکند. این پدیده ویژگی سینمای رئالیستی است و سینمای ایران هم در این زمینه موفق بوده با این حال وقتی قرار است یک فیلم با نگاه صنعتی تولید شود گروه باید به شکل دقیق توجیه باشد. در این شرایط حتمن باید تصورات کارگردان تصویر شده باشد و وجود مرحله کانسپت بسیار ضروری است البته این بخش هنوز در سینمای ایران جا نیفتاده اما بسیار مهم است.»
حاتمیکیا توضیح داد: «کارگردان برای طراحی یک کانسپت خوب باید مانند یک متهم تمامی تصاویری را که در ذهنش وجود دارد به طراح کانسپت بگوید تا او بتواند آنها را نقاشی کند. متاسفانه در سینمای ایران معتقد هستند این کار لوکس و به دردنخور است اما من در سه پروژه اخیرم بسیار از این کار بهره بردم حتی معتقدم این کار به لحاظ اقتصادی هم بسیار اثرگذار است . علاوه بر این اگر طراح کانسپت به روز نباشد و فهم سینمایی نداشته باشد ممکن است تصاویر بسیار زیبایی خلق کند اما در ساخت اثر نهایی که یک فیلم بزرگ است به کار نیاید. به همین دلیل طراحی کانسپت کار هر کسی نیست و باید توسط هنرمندی اجرا شود که علاوه بر نقاشی و طراحی در حوزه سینما هم با سواد باشد.»
کارگردان فیلم «روبان قرمز» در مورد تاثیرات زیاد طراحی کانسپت در آخرین اثرش گفت: «در فیلم «به وقت شام» در صحنهای میخواستیم آذوقههای کمکی را که از آسمان به سمت زمین فرستاده میشوند تجسم کنیم و برای این که به خروجی نهایی برسیم فیلمها و تصاویر بسیار زیادی متعلق به همان منطقه را دیدیم سپس طراح کانسپت همه اینها را روی کاغذ آورد. با این شکل عوامل فیلمبرداری، طراح صحنه و.. تا حدود زیادی متوجه میشوند که باید چگونه کار کنند. این کمک میکند که همه عوامل تصور یکسانی از یک پلان داشته باشند. یکی از گرفتاری های همیشگی کارگردان، طراح صحنه و… برای اجرای یک پلان نداشتن تصور یکسان از فضا است اما با این کار دیگر چنین مشکلاتی پیش نمیآید.»
او افزود: «در واقع کانسپت به ما میگوید که چه چیز را میخواهیم و چه چیز را نمیخواهیم، وقتی ما از خواستههای خود به عنوان کارگردان آگاه باشیم، میتوانیم آنها را به باقی تیم انتقال دهیم. البته بعضی از اوقات کانسپت بخشی از بیسوادی ما را به رخ میکشد و ممکن است به ما بگوید که هنوزآماده زایش هنری نیستیم.»
ابراهیم حاتمی کیا در پایان به تفاوت طراحی کانسپت و استوری برد اشاره کرد: «طراحی کانسپت با استوری برد کاملن متفاوت است. طراحی کانسپت فضای کلی را نشان میدهد و رنگها، ویژگیهای صحنه و… را به ما میگوید اما استوری برد یک بحث فنی است و با مونتاژ ارتباط دارد. ممکن است یک طراحی کانسپت تبدیل ۲۰ پلان شود و ممکن است از ساختش پشیمان شوید اما در استوری برد به شکل دقیق تقطیع پلانها تصویر شده است.»
از «بهوقت شام» بیشتر ببینید:
معرفی فیلم «بهوقت شام» | لینک تماشا
گزارش نشست خبری فیلم «بهوقت شام» بخش اول | لینک تماشا
گزارش نشست خبری فیلم «بهوقت شام» بخش دوم | لینک تماشا
گفتوگو با هادی حجازیفر | لینک تماشا
گفتوگو با کارن همایونفر َ| لینک تماشا
از دارالفنون بیشتر ببینید:
کارگاه فیلمنامهنویسی نغمه ثمینی | لینک تماشا
کارگاه فیلمنامهنویسی مهران کاشانی | لینک تماشا