زیرنویس فارسی اختصاصی از آرتتاکس: در این ویدیو نگاهی نزدیک خواهیم داشت به چگونگی فیلمبرداری راجر دیکنز در فیلم ۱۹۱۷. فیلمی که بخت اصلی جایزهی فیلمبرداری اسکار ۲۰۲۰ محسوب میشود.
در کنار تماشای پشتصحنه فیلمبرداری فیلم ۱۹۱۷ از تریلر این فیلم دیدن کنید
فیلمبرداری و تدوین هوشمندانه
در نمایی از «۱۹۱۷» سرجوخه اسکوفیلد با بازی جورج مککی را در حال فرار از میان شهری ویرانشده نشان میدهد و از لبهی مرتفعی به داخل رودخونه میپرد. این به نظر یک نمای پیوسته و طولانی میآید اما اگر به پشت صحنهای که به این نتیجه منجر شد نگاه کنید، میبینید که گروه فیلمبرداری مجبور بودند جورج را با جیپ، موتور سیکلت و پای پیاده تعقیب کنند. بعد از این، نما با نمای دیگهای که بازیگر به داخل رودخونه پریده ترکیب شده است. این یکی از روشهای ماهرانهای بود که فیلمسازها به وسیلهی آن کاری کردند که فیلم به گونهای به نظر آید که انگار یک نمای تک بیشتر نیست. درست انجام دادن این کار نیازمند زمانبندی بینقص، بالاترین سطح برنامهریزی و فیلمبرداری و تدوینی به شدت هوشمندانه بود.
در کنار تماشای پشتصحنه فیلمبرداری فیلم ۱۹۱۷ ببینید:
پشت صحنهی فیلم ۱۹۱۷ | لحظهای که جنگ مدرن آغاز میشود
روایت دو سرباز جوان در مخمصهای بیپایان
تمام «۱۹۱۷»، درامی که در زمان جنگ جهانی اول رخ میدهد، داستان دو سرباز جوان را روایت میکند که سعی دارند نامهای به مقصد برسونند تا حمله متوقف شود. این فیلم در واقع در یک نما گرفته نشده بلکه به صورت یک سری از نماهای پیوسته و کات نخورده فیلمبرداری شده و بعد به صورت هوشمندانهای به هم وصل شدند تا این احساس فیلمی با یک نمای طولانی القا کنند.
فرماندهی عملیات: راجر دیکنز
این که این کار قبلن هم انجام شده، فیلمسازان برای ساخت «۱۹۱۷» به چالشهای جدیدی برخوردند. یکی از اولین مثالهای فیلم تکنمایی «طناب» آلفرد هیچکاک بود. مثالی جدیدتر، «مرد پرندهای» است. فیلم «۱۹۱۷» این عمل را با اکشن مداوم و محیط همیشه در حال تغییر یه گام فراتر میبرد. این فیلم از هیچ لوکیشنی دو بار استفاده نمیکند. چه کسی این مسئولیت خطیر رو به عهده میگیره؟ تصویربردار راجر دیکنز. دیکنز، یکی از بزرگترین تصویربرداران زندهی حال حاضر، این را مدیون کار استادانهاش در فیلمهایی مثل «اسکایفال» و «سیکاریو» است. اون برندهی اسکار بهترین تصویربرداری برای فیلم «بلیدرانر ۲۰۴۹» شد.
در کنار تماشای پشتصحنه فیلمبرداری فیلم ۱۹۱۷ ببینید:
راجر دیکنز از سختی هماهنگی فیلمبرداری و پست پروداکشن میگوید
پیشتولید مهمتر از پروسهی تولید
این یک سبک فیلمسازی نیست که مناسب هر فیلمی باشد چراکه این نوع فیلمبرداری خاص محسوب میشود. کارگردان سم مندس میخواست تجربهای غوطهور کننده بسازد و و مخاطبان حس سربازی بریتانیایی که در جنگ جهانی اول میجنگد را داشته باشند. قرار دادن دوربین درست روبهروی صورت سربازها هنگام عبورشون از سنگرهای باریک و طولانی، یکی از ابعاد اصلی این کار بود. اول از همه به خاطر نماهای طولانیای که گروه میخواست ضبط کند، فیلم «۱۹۱۷» به آمادهسازیهای بیشتری نسبت به اغلب فیلمها نیاز داشت. به عنوان مثال، گروه در هر صحنه مدل آن سکانس را ساخت.
مدلها به گروه کمک کردند تا ببینند صحنه به صورت کلی باید چه شکلی باشد. صحنهای که در آن اسکوفیلد باید از میان شهری ویرانشده فرار کند در نظر بگیرید. این صحنه با منورهایی که به سمت آسمان شلیک میشدند نورپردازی شد. چون منورها منبع اصلی نورپردازی در برخی از نماهای این صحنه بودند، گروه باید دقیقن زمانبندی میکرد تا منورها چهقدر در آسمان باشند. برای همین با یه وسیلهی نورپردازی روی مدل کوچکی از شهر تست کردند تا جهت سایهها را ردیابی کنند و نور چگونه روی پنجرهی ساختمانها میافتد.
در کنار تماشای پشتصحنه فیلمبرداری فیلم ۱۹۱۷ بخوانید:
نقد فیلم ۱۹۱۷ | تونل وحشت در دل روز
طراحی دکور فیلم
دیدن حضوری مناظر و صحنهها هم به همان اندازه برای ثبت نماهای پیوسته مهم بود. دپارتمان هنر از صفر تمامی مناظر را ساخت. هر صحنه نیاز داشت تا مسیری برای دوربین فراهم کند. به عنوان مثال، سیم خارداری که سربازها از آن در منطقهی بیطرف رد میشوند به صورت زاویهدار قرار داده شده بود تا دوربین بتواند عبور کند. سطوح شیبدار به دوربین اجازه داد تا از این منطقه عبور کند و وارد سنگرهای پاییندستی آلمان بشود. در همین حین ورودی تونلها باید طول دقیق و مناسبی داشته باشند تا دوربینها و وسایل مورد نیاز را عبور دهند. یک پنجره جوری ساخته شده بود تا باز شود و دوربین از آن عبور کند. شاید شگفتانگیزترین اتفاق این سنگر ۵۲۰۰ پایی بود که گروه باید میساخت. چون برخی از صحنههای اکشن و چالشبرانگیز در این مسیرهای باریک رخ میداد، اندازهگیری همه چیز حیاتی بود.
از مجموعه تحلیلگران عصر ارتباطات بیشتر ببینید:
آرتتاکس را در تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید
کیدتاکس Kidtalks.ir | کیدتاکس رسانه تصویری کودکان و نوجوانان
تکتاکس Techtalks.ir | اولین رسانه تصویری فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران